Communicatie in vogelvlucht

Dynamische communicatie bestond dus al in 1915, het jaar van deze prachtige authentieke prent. Eén op één communicatie op hoog niveau gebracht en doelgericht verzonden. Er is sinds de loopgraven van die tijd in essentie nog maar weinig veranderd…

pigeon4

Strategische informatie fladdert boven de dampende moddervelden naar een tentenkamp om bewegingen van de vijand over te brengen. Zo ging dat toen. Je trok een vliegtuigje aan, stopte er een duivenmandje bij, en liet de duif los als de verkenner zijn ijskoude krabbels klaar had.

Ook toen was de vraag of de boodschap letterlijk en figuurlijk kon worden overgebracht. Duiven werden immers boven de slagvelden regelmatig uit hun veren geschoten. En als de boodschap aankwam, was het nog maar de vraag of de ontvanger overeenkomstig zou handelen.

Door de techniek zijn er natuurlijk een hoop zaken veranderd. Niemand haalde het destijds in z’n kneiter om de duif in een spambox of -kom ik ooit op terug- mand te stoppen. Ook de witte strontfluim op het tentdoek werd niet beschouwd als virus, cookie of tracker.

Van geringde roekoe naar 100 megabits per seconde, vol geschreeuw en gegevens. Net als een hoop reclameuitingen. Ieder merk zou het liefst op individuele basis via de mega’s de boodschap over willen brengen, en dat de ontvanger dan overeenkomstig zou handelen.

Het probleem is dat dit vaak niet lukt, de duif haalt de tent niet. Die wordt afgeschoten, omdat we tegenwoordig 3500 koopimpulsen per dag krijgen via internet, tv, radio en bladen.

Stel je eens voor: 3500 duiven per dag, ieder met een eigen boodschap en met z’n allen in jouw tent. Nee…, te veel herrie, te veel gefladder. Om over de strontfluimen nog maar te zwijgen.

Tags:

Plaats een reactie